Kvinden, der blev grebet i hor

Kvinden, der blev grebet i hor

Kvinden, der blev grebet i hor

Tre citater fra undervisningen d. juli 24, 2024

Det ord, som du læser i Bibelen, skal ikke kun dissekeres – lad det i stedet dissekere dig og arbejde i dit hjerte.

Når Han siger, at du er tilgivet, så må du også tilgive dig selv, ellers hjælper du djævlen med at holde dig fast i skam.

Når alt kommer frem i lyset, mister mørket sin kraft – kun sådan kan virkelig frihed opstå.

Kort beskrivelse af undervisningen

I denne undervisning udfoldes beretningen om kvinden, der blev grebet i ægteskabsbrud, og hvordan Jesus med overvældende visdom bringer både sandhed, nåde og kald til forandring. Andreas Slot-Henriksen viser, hvordan tilgivelse og frihed hænger uløseligt sammen med, at vi handler på Hans ord, slipper skam og vælger selverkendelse fremfor dom. Han opfordrer til at lade Bibelens ord arbejde dybt, så fortid, fejl og mørke mister grebet – da Han ikke fordømmer, er der virkelig ingen fordømmelse tilbage.

Se undervisningen her...

Se undervisningen direkte på YouTube her: https://www.youtube.com/watch?v=eY-xL97vl-M

Denne undervisning er kategoriseret indenfor nedenstående emner:
– klik på dem for at se mere relevant undervisning

Vidste du, at du kan høre den nyeste undervisning som podcast på bla. Spotify og AppleMusic?

Klik dig ind og lyt her: https://li.sten.to/lyttiljesus

  • Skriftsteder fra undervisningen om 'Kvinden, der blev grebet i hor'

Johannes 8.1
Men Jesus gik ud til Oliebjerget.* Ved daggry var han atter på tempelpladsen; hele folket kom hen til ham, og han satte sig ned og underviste dem. Men så kommer de skriftkloge og farisæerne med en kvinde, der var grebet i ægteskabsbrud; de stiller hende foran ham og siger til ham: »Mester, denne kvinde er grebet på fersk gerning i ægteskabsbrud, og i loven har Moses påbudt os at stene den slags kvinder; hvad siger du?«* Det sagde de for at sætte ham på prøve, så de kunne anklage ham. Men Jesus bøjede sig ned og gav sig til at skrive på jorden med fingeren.* Da de blev ved med at spørge ham, rettede han sig op og sagde til dem: »Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende.«* Og han bøjede sig igen ned og skrev på jorden. Da de hørte det, gik de væk, én efter én, de ældste først, og Jesus blev alene tilbage med kvinden, som stod foran ham.
Jesus rettede sig op og sagde til hende: »Kvinde, hvor blev de af? Var der ingen, der fordømte dig?« Hun svarede: »Nej, Herre, ingen.« Så sagde Jesus: »Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere.«*

5. Mos 22.22
22 Når en mand gribes i at have samleje med en gift kvinde, skal de begge dø, både manden, som havde samleje med kvinden, og kvinden selv. Du skal udrydde det onde af Israel.*

Matthæus 7:1-5
Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes.* 2 For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med.* 3 Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? 4 Eller hvordan kan du sige til din broder: Lad mig tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje? 5 Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage splinten ud af din broders øje.

Matthæus 12:36
36 Men jeg siger jer: På dommens dag skal mennesker aflægge regnskab for ethvert tomt ord, de har talt.* 37 På dine ord skal du frikendes, og på dine ord skal du fordømmes.«

Johannes 8:12
12 Atter talte Jesus til dem og sagde: »Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys.«*

Johannesevangeliet 8:31
31 Jesus sagde nu til de jøder, som var kommet til tro på ham: »Hvis I bliver i mit ord, er I sandelig mine disciple,* 32 og I skal lære sandheden at kende, og sandheden skal gøre jer frie.«* 33 De svarede ham: »Vi er Abrahams efterkommere og har aldrig trællet for nogen. Hvordan kan du så sige: I skal blive frie?«* 34 Jesus svarede dem: »Sandelig, sandelig siger jeg jer: Enhver, som gør synden, er syndens træl.* 35 Men trællen bliver ikke i huset for evigt, Sønnen bliver der for evigt.* 36 Hvis altså Sønnen får gjort jer frie, skal I være virkelig frie.* 37 Jeg ved, I er Abrahams efterkommere; men I vil have mig slået ihjel, fordi mit ord ikke når ind til jer. 38 Jeg siger, hvad jeg har set hos Faderen; og I gør også, hvad I har hørt af jeres fader.«
39 De svarede: »Vores fader er Abraham.« Jesus sagde til dem: »Hvis I var Abrahams børn, ville I gøre Abrahams gerninger.* 40 Men nu vil I have mig slået ihjel, et menneske, der har sagt jer sandheden, som jeg har hørt af Gud. Sådan gjorde Abraham ikke. 41 I gør jeres faders gerninger.« Da sagde de til ham: »Vi er ikke uægte børn; vi har kun én fader, og det er Gud.« 42 Jesus sagde til dem: »Hvis Gud var jeres fader, ville I elske mig, for det er fra Gud, jeg er udgået og kommet. Jeg er ikke kommet af mig selv, men det er ham, der har udsendt mig.* 43 Hvorfor forstår I ikke, hvad jeg siger? Fordi I ikke kan høre mit ord.* 44 I har Djævelen til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster. Han har været en morder fra begyndelsen, og han står ikke i sandheden, for der er ikke sandhed i ham. Når han farer med løgn, taler han ud fra sig selv; for løgner er han og fader til løgnen.* 45 Men jeg siger sandheden, derfor tror I mig ikke. 46 Hvem af jer kan påvise nogen synd hos mig? Når jeg siger sandheden, hvorfor tror I mig da ikke?* 47 Den, der er af Gud, hører Guds ord; men I hører ikke, fordi I ikke er af Gud.«*

NB! Nedenstående referat er en automatisk AI genereret tekst fra selve undervisningen. Der kan derfor forekomme fejl i større eller mindre grad!!
Se i stedet hele undervisningen på YouTube!!

  • Referat af undervisningen om 'Kvinden, der blev grebet i hor'

Andreas Slot-Henriksen fortæller om kvinden, der blev grebet i ægteskabsbrud, en beretning hentet fra Johannesevangeliet kapitel 8. Han lægger ud med at gengive begivenhederne, hvor Jesus underviser på tempelpladsen, da en flok skriftkloge og farisæere trækker en kvinde, grebet på fersk gerning i utroskab, frem for ham for at afprøve Jesus’ holdning til Moselovens dom om stening. Ifølge loven i 5. Mosebog skulle både manden og kvinden dømmes, men her bringes kun kvinden frem – i et tydeligt setup, hvor intentionen er at fange Jesus i en fælde foran folket. Kvinden befinder sig i total skam, kender dommen, og bogstaveligt talt står hun i sit livs mørkeste stund uden håb. Jesus svarer ikke straks, men begynder i stilhed at skrive i sandet, uden at anklage, dømme eller bekræfte folkemængdens intention.

Derefter stirrer han på sine anklagere og siger: “Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende.” Han anerkender, at kvinden har fejlet, men vender samtidig spejlet mod tilhørerne, så de må erkende deres egen synd og selvretfærdighed. Én efter én fjerner de sig, og Jesus står alene med kvinden. Han spørger hende, om ingen fordømte hende. Hun svarer nej, og Jesus meddeler: “Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere.” Denne handling sprænger de juridiske og religiøse rammer, idet Jesus ikke taler skyld væk, men tilbyder nåde og et nyt livsperspektiv. Samtidig demonstrerer Han, hvordan Guds lys eksponerer mørket, og hvordan tilgivelse altid går hånd i hånd med et kald til et forvandlet liv.

Han understreger, at beretningen ikke kun handler om skyld eller tilgivelse for grove synder, men om mødet med sandheden, når alt bringes frem i lyset. Det gælder ikke blot kvinden den dag, men enhver der står ansigt til ansigt med sine handlinger, tanker, fejl, mindreværd eller indre domsfølelse. Når Jesus møder sin næste, sker det uden fordømmelse, men også uden at ignorere synden. Han indbyder til ægte omvendelse, til at tage imod tilgivelsen og begynde på en frisk, så mørket mister sin magt. Når Han har sagt, at vi er tilgivet, er vi forpligtet til også at tilgive os selv, for ellers fastholder vi os selv i en skadelig skam, hvor vi hjælper modstanderen og ikke Guds retfærdiggørelse. Her brydes det hamrende hårde bid, at mennesket ikke bare har brug for at høre om nåde, men også at handle i tillid til Guds ord, så dommen ikke længere definerer identitet eller fremtid.

Jesus’ visdom peger på det, Han selv siger i Matthæusevangeliet 7: “Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes… Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje?… Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage splinten ud af din broders øje.” Pointen er tydelig: selvransagelse og ydmyghed må gå forud for fordømmelse af andre. Sådan rammes også disciplene og læseren af Hans ord midt i egen komfort og selvretfærdighed.

Han gør op med forestillingen om, at det er nok bare at tro på Jesus uden at handle tilsvarende, og læser dermed videre i Johannesevangeliet kapitel 8, hvor Jesus siger: “Hvis I bliver i mit ord, er I sandelig mine disciple, og I skal lære sandheden at kende, og sandheden skal gøre jer frie.” Her brister illusionen om, at en akut tro eller bekendelse alene er tilstrækkeligt – sand frihed og discipelskab opstår, når troen leves ud gennem handling og forvandling. Hvis vi ikke handler på Hans ord, dømmes vi af os selv og ikke længere af Jesus.

Kvinden, der blev grebet i ægteskabsbrud, bliver symbol på hele Israels folk i gammeltestamentlig tid – men i dag også på enhver, der fristes, falder eller vender sig væk. De små og store synder, fejltrin og afguder finder alle hjem hos Gud, hvis der sættes ord på, lægges frem i lyset og gives op. Hans nåde er stor nok til at bære selv de dybeste fejl, men forventningen er også: Synd ikke mere. Det gælder både for grove udadrettede synder og tanker eller skjult skam over ens egen fortid eller fejl. Det er kaldet at leve ud, hvad Gud siger om identitet og frihed, ikke hvad mennesker eller tidligere nederlag definerer.

Han udfordrer tilhøreren til altid at lade Bibelens ord dissekere og arbejde i hjertet fremfor at bruge det som redskab til andres anklage eller moralske dom. Jesus’ egen handling lærer at man må tage imod tilgivelsen med åbent hjerte, slippe skam, og derudfra begynde på en frisk. Alt, hvad Han har gjort på korset, tjener ikke kun til at give viden om tilgivelse, men mulighed for at træde direkte ind i frihed. Mørket mister sin kraft, når sandheden kommer frem, og kun sådan kan virkelig frihed, glæde og forvandling vokse.

Citat fra undervisningen: “Lev, som om du er fri, for Han har sat dig fri gennem det, Han gjorde på korset.”

Søg efter undervisning her...

Generic filters
Relateret undervisning