Den sande vinstok

Den sande vinstok

Den sande vinstok

Tre citater fra undervisningen d. 11 Dec, 2024

Når Gud har sagt, at du er ren, så er du ren.

Vi må aldrig sammenligne os, men bære den frugt, Gud har kaldet os til.

Kraften og saften får du kun fra roden – fra Gud selv, ikke fra andre mennesker.

Kort beskrivelse af undervisningen

Denne undervisning af Andreas Slot-Henriksen fokuserer på Jesus’ billede af sig selv som den sande vinstok i Johannesevangeliet 15. Undervisningen går i dybden med, hvad det reelt betyder at være forbundet med Jesus som grenene på vinstokken, at bære frugt, og hvordan alt ægte liv og vækst hviler på næringen fra Ham. Der bliver lagt vægt på at kende forskel på ægte og falsk frugt, hvordan Gud former og renser os for at vi må bære mere frugt, og hvordan motivationen altid skal være kærlighed – ikke menneskelig præstation. Central er også forståelsen af, at det er Jesus, ikke andre, der skal være centrum for kraft og næring i troens liv.

Se undervisningen her...

Se undervisningen direkte på YouTube her: https://youtu.be/Vt1yAVup0vA

Denne undervisning er kategoriseret indenfor nedenstående emner:
– klik på dem for at se mere relevant undervisning

Vidste du, at du kan høre den nyeste undervisning som podcast på bla. Spotify og AppleMusic?

Klik dig ind og lyt her: https://li.sten.to/lyttiljesus

  • Skriftsteder fra undervisningen om 'Den sande vinstok'

Johannesevangeliet 15,1-8:
Jeg er det sande vintræ, og min fader er vingårdsmanden. Hver gren på mig, som ikke bærer frugt, den fjerner han, og hver gren, som bærer frugt, den renser han, for at den skal bære mere frugt. I er allerede rene på grund af det ord, jeg har talt til jer. Bliv i mig, og jeg bliver i jer. Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig. Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre. Den, der ikke bliver i mig, kastes væk som en gren og visner, og man samler dem sammen og kaster dem i ilden, og de bliver brændt. Hvis I bliver i mig, og mine ord bliver i jer, så bed om, hvad I vil, og I skal få det. Derved herliggøres min fader, at I bærer megen frugt og bliver mine disciple.

Esajas 53,2:
Han skød op foran Herren som en spire, som et rodskud af den tørre jord. Hans skikkelse havde ingen skønhed, vi så ham, men vi brød os ikke om ham.

Romerbrevet 11,17-24:
Men om nogle af grenene blev brækket af, og du, som er en gren af et vildt oliventræ, blev podet ind iblandt dem og nu har fået del med dem i det ægte træs rod og saft, så skal du ikke være hovmodig over for grenene. Hvis du er det, skal du vide, at det ikke er dig, der bærer roden, men roden, der bærer dig. Men nu vil du sige: »Grenene blev brækket af for at jeg kunne blive podet ind.« Det er rigtigt! De blev brækket af på grund af deres vantro, og du står fast på grund af tro; vær ikke overmodig, men frygt! For når Gud ikke skånede de naturlige grene, vil han heller ikke skåne dig. Se derfor Guds godhed og strenghed: hans strenghed mod dem, der faldt, hans godhed mod dig, så længe du bliver i hans godhed; ellers bliver også du skåret af. Men også de andre kan blive podet ind, hvis de ikke bliver i deres vantro; for Gud har magt til at pode dem ind igen. For når du blev skåret af det vilde oliventræ, som du af natur var en gren af, og imod naturen blev podet ind på det ædle oliventræ, hvor meget snarere skal da de naturlige grene podes ind på deres eget oliventræ.

Galaterbrevet 5,22-23:
Men Åndens frugt er: kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Lov er ikke imod sådanne ting.

Filipperbrevet 1,10-11:
…så I kan skønne, hvad der er det væsentlige, for at I kan være rene og uden anstød på Kristi dag, fyldte af retfærdigheds frugt ved Jesus Kristus, Gud til pris og ære.

Hebræerbrevet 12,11:
Al tugtelse synes vel i øjeblikket ikke at være til glæde, men til sorg; men bagefter giver den retfærdigheds fredelige frugt til dem, der er blevet opdraget ved den.

Jakobsbrevet 3,18:
Retfærdigheds frugt sås i fred og frembringes af dem, der stifter fred.

Hebræerbrevet 13,15:
Lad os derfor ved ham uophørligt bringe Gud et lovprisningsoffer, det vil sige: frugt af læber, som bekender hans navn.

Matthæusevangeliet 3,8:
Så bær da den frugt, som omvendelsen kræver.

Kolosserbrevet 1,9-11:
Derfor har vi lige fra den dag, vi hørte om det, heller ikke holdt op med at bede for jer. Vi beder om, at I må blive fyldt af kundskab om Guds vilje med al visdom og åndelig indsigt, så I kan leve, som Herren vil det, ham til behag på alle måder, bære frugt med alle slags gode gerninger og vokse i erkendelsen af Gud, styrket med al kraft ved hans herlige magt til al udholdenhed og tålmodighed.

Matthæusevangeliet 7,15-19:
Tag jer i agt for de falske profeter, som kommer til jer i fåreklæder, men indvendig er glubske ulve. På deres frugter kan I kende dem. Høster man druer af tjørn eller figner af tidsler? Sådan bærer hvert godt træ gode frugter, og det dårlige træ dårlige frugter. Et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et dårligt træ kan ikke bære gode frugter. Hvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden.

Romerbrevet 6,22-23:
Men nu, da I er blevet befriet fra synd og er blevet trælle for Gud, får I den frugt, at I helliges og til sidst evigt liv. For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.

1. Johannesbrev 5,13-15:
Dette har jeg skrevet til jer, for at I skal vide, at I har evigt liv, I, som tror på Guds Søns navn. Og dette er den frimodighed, vi har over for ham, at hvis vi beder om noget, som er efter hans vilje, hører han os. Og når vi ved, at han hører os, hvad vi end beder om, så ved vi også, at vi har fået det, vi bad ham om.

NB! Nedenstående referat er en automatisk AI genereret tekst fra selve undervisningen. Der kan derfor forekomme fejl i større eller mindre grad!!
Se i stedet hele undervisningen på YouTube!!

  • Referat af undervisningen om 'Den sande vinstok'

Undervisningen tager sit udgangspunkt i Johannes 15, hvor Jesus taler om sig selv som det sande vintræ, og om Faderen som vingårdsmanden. Hele billedet handler om, at vi som grene er afhængige af at blive i ham for at kunne bære frugt. Uden ham kan vi intet gøre. Dette er fundamentet for alt, hvad der videre udfoldes.

Der peges på, at billedet med vintræet er dybt forankret i hverdagskulturen i Israel. For at forstå dybden i Jesu ord, er det nyttigt at vide, hvordan en vinplante fungerer. Rødderne kan blive syge af bakterier og svampe, og derfor podes planten på en stærkere rod. Pointen er, at Jesus selv er roden, som er stærk nok til at stå imod alt. Når vi er podet ind i ham, kan vi modtage næring og leve beskyttet.

Profetien fra Esajas 53 nævnes, hvor Jesus beskrives som et rodskud af den tørre jord. Han tog al synd, alt ondt og alle “bakterier” på sig. Det gør ham til den sande stamme, som bærer os og giver liv. Dette kobles også sammen med Paulus’ billede af oliventræet i Romerbrevet 11, hvor hedningerne podes ind på træet og får del i samme rod og næring som Israel.

Dernæst udfoldes temaet om frugt. Jesus siger, at grene, der ikke bærer frugt, fjernes, mens dem der bærer frugt, renses, for at de kan bære endnu mere. Her gives en dybdegående gennemgang af, hvad frugt betyder i Bibelen. Det er ikke overfladiske handlinger, men noget, der kommer indefra, når vi lever i Jesus. Undervisningen peger på syv former for frugt, som nævnes i Bibelen: Åndens frugt, retfærdighedens frugt, fredens frugt, læbernes frugt (lovprisning), omvendelsens frugt, frugt af gode gerninger samt helliggørelsens frugt.

Åndens frugt nævnes som grundlæggende: kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Retfærdighedens frugt handler både om at leve i Guds retfærdighed og om, at tugt og opdragelse fra Gud giver fredelige frugter. Fredens frugt og læbernes frugt handler om at leve i fred, stifte fred og bekende Gud med munden. Omvendelsens frugt betyder, at tro altid må følges af et liv i omvendelse, hvor synd lægges af. Frugten af gode gerninger viser, at handlinger ikke frelser, men de skal være en naturlig frugt af troen. Til sidst understreges helliggørelsens frugt, hvor ærefrygt for Gud og et liv sat helt ind under hans vilje bliver synligt i hverdagen.

Der gives også en vigtig advarsel: Der findes både gode og dårlige frugter. Jesus siger, at man kan kende de falske profeter på deres frugter. Derfor må man altid prøve frugten, og den må aldrig måles på ydre succes, men på de bibelske kriterier.

Et centralt punkt er renhed. Jesus siger, at disciplene allerede er rene på grund af det ord, han har talt til dem. Det betyder, at når man har vendt sig til Gud og modtaget hans ord, så er man ren. Mange kristne lever dog med skam og skyldfølelse, men her understreges det stærkt, at når Gud har erklæret en ren, så er det sandheden. Man må tro mere på Guds ord end på djævlens beskyldninger.

Dernæst fremhæves nødvendigheden af at blive i Jesus. Det beskrives konkret som at leve i kærlighed, adlyde hans ord, elske sine brødre og søstre og være ét i menigheden. At blive i ham betyder også at søge ham i bøn og forblive i hans kærlighed. Hvis man isolerer sig fra andre kristne eller ikke vil forlige sig, lever man ikke i den kærlighed, som Jesus kalder til.

Der tales også om konsekvenserne ved ikke at bære frugt. Grenene, der ikke bærer frugt, klippes af og brændes. Billedet henter inspiration fra vinbønder, der må brænde syge grene for at forhindre, at hele vintræet inficeres. Det tolkes som en advarsel: Hvis man vælger at forlade Jesus, vil man ende i fortabelse. Derfor er det ikke nok bare at tro – livet må bære frugt.

Samtidig betones det, at frugt ikke skal være en byrde eller en slavetilværelse, men et resultat af kærlighed. Motivation er afgørende. Gud glæder sig, når en gren bærer frugt, og Han hjælper til i processen. Hver enkelt har forskellig frugt at bære – man skal ikke sammenligne sig med andre. Nogle er kaldet til bøn, andre til praktiske opgaver, nogle til forkyndelse eller tjeneste – men alle er kaldet til at bære frugt.

Bønnen får en central plads. Når man beder i overensstemmelse med Guds vilje, så vil Gud høre. Derfor opfordres der til at bruge Guds ord som grundlag for bøn – at bede med udgangspunkt i Bibelen. Når man gør det, forvandles bønnen og bliver til en kraftfuld kilde til frugt i livet.

Til sidst peges på, at alt handler om at herliggøre Gud. Når vi bærer frugt, bliver Gud æret, og vi viser, at vi virkelig er hans disciple. Det er ikke mennesker, der er forbilledet, men Jesus selv. Kraften kommer fra roden – fra Gud – og ikke fra de andre grene. Vi må søge næringen fra ham alene. Når vi gør det, vil vi blomstre og bære den frugt, som han har bestemt for os.

Instruksen er at tage Jesu’ billede om vinstokken seriøst:
Undersøg nøje, hvilke frugter der faktisk vokser frem – og lad Gud forme og rense indtil mere og bedre frugt kan modnes.

Søg efter undervisning her...

Generic filters
Relateret undervisning