Når Gud taler

Når Gud taler

Når Gud taler

Tre citater fra undervisningen d. 26 Feb, 2025

Ofte ønsker Gud at bruge dig til at velsigne andre, ikke bare for at give dig svar på dine egne bønner.

Guds stemme høres oftest i stilheden – det kræver, at man er villig til at stoppe op og være stille.

Det handler ikke om dig – det handler om at være et redskab og lade Gud forvandle og bruge dig i andres liv.

Kort beskrivelse af undervisningen

Andreas Slot-Henriksen underviser om, hvordan Gud taler, og hvad det vil sige at lytte og adlyde Hans stemme i dag. Undervisningen tager dig ind i bibelske eksempler, praktiske hverdagsfortællinger og dybe refleksioner om at skelne Guds stemme fra verdens og kødets larm. Hovedbudskabet er, at Guds ord stadig er levende, fuld af kraft, og at adlyde Hans stemme kræver både vilje til at lukke verdens distraktioner ude og mod til at handle i lydighed, selv når det er ubehageligt. Det kræver forberedelse af hjertet, oprigtighed i bøn og opgør med kompromiser, idoler og undskyldninger, før Guds stemme får plads til at bringe nyt liv og retning.

Se undervisningen her...

Se undervisningen direkte på YouTube her: https://youtu.be/nXD8Ce20d88

Denne undervisning er kategoriseret indenfor nedenstående emner:
– klik på dem for at se mere relevant undervisning

Vidste du, at du kan høre den nyeste undervisning som podcast på bla. Spotify og AppleMusic?

Klik dig ind og lyt her: https://li.sten.to/lyttiljesus

  • Skriftsteder fra undervisningen om 'Når Gud taler'

1 Mosebog 1,1-3:
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over dybet, og Guds ånd svævede over vandene. Gud sagde: “Der skal være lys!” Og der blev lys.

Markusevangeliet 4,37-41:
Og en voldsom storm rejste sig, og bølgerne slog ind over båden, så den var ved at fyldes. Men han selv lå i agterstavnen og sov på en hovedpude. De vækker ham og siger til ham: “Mester, er du ligeglad med, at vi går under?” Han rejste sig, truede ad vinden og sagde til søen: “Ti, vær stille!” Og vinden lagde sig, og det blev helt stille. Han sagde til dem: “Hvorfor er I bange? Har I endnu ikke tro?” Da blev de grebet af stor frygt og sagde til hinanden: “Hvem er dog han, siden både vind og sø adlyder ham?”

Johannesevangeliet 10,27-28:
Mine får hører min røst, jeg kender dem, og de følger mig, og jeg giver dem evigt liv; de skal aldrig i evighed gå fortabt, og ingen skal rive dem ud af min hånd.

1 Kongebog 19,11-13:
Han svarede: “Gå ud og stil dig på bjerget for Herrens ansigt.” Og Herren gik forbi. En stor og stærk storm, der sprængte bjergene og knuste klipperne, gik foran Herren; men Herren var ikke i stormen. Efter stormen kom et jordskælv; men Herren var ikke i jordskælvet. Efter jordskælvet kom der ild; men Herren var ikke i ilden. Efter ilden kom der en stille susen.

Salme 46,10-11:
Stands og forstå, at jeg er Gud, jeg vil blive ophøjet blandt folkene, jeg vil blive ophøjet på jorden. Herren, Hærskarers Herre, er med os, Jakobs Gud er vor faste borg. Sela.

Galaterbrevet 5,16-25:
Hvad jeg siger er: Lev i Ånden, så kommer I ikke til at fuldbyrde kødets lyst. For kødet vil, hvad der er Ånden imod, og Ånden, hvad der er kødet imod. De to ligger i strid med hinanden, så I ikke kan gøre det, I vil. Men drives I af Ånden, er I ikke under loven. Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskab, kiv, jalousi, vredesudbrud, egoisme, splid, partier, misundelse, drukkenskab, sviregilder og mere af samme slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg også før har sagt, at de, der gør den slags, skal ikke arve Guds rige. Men Åndens frugt er: kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Lov er ikke imod sådanne ting. De, som hører Jesus Kristus til, har korsfæstet kødet sammen med lidenskaberne og begæringerne. Når vi lever i Ånden, skal vi også vandre i Ånden. Lad os ikke søge tom ære, lad os ikke provokere eller misunde hinanden.

NB! Nedenstående referat er en automatisk AI genereret tekst fra selve undervisningen. Der kan derfor forekomme fejl i større eller mindre grad!!
Se i stedet hele undervisningen på YouTube!!

  • Referat af undervisningen om 'Når Gud taler'

Undervisningen lægger ud med spørgsmålet om, hvorvidt Gud virkelig taler, hvordan det opleves, og om det kun var i bibelsk tid, at Gud åbenbarede sig så direkte. Der slås fast, at Guds ord fra første færd var skabende, forvandlende og fyldt med autoritet. I Første Mosebog vises, hvordan Gud taler og siger: “Der skal være lys,” og lyset kommer til. Sådan fortsætter det gennem hele Skriften, hvor Guds talte ord skaber, forløser og sætter mennesker fri.

Jesus’ virke på jorden illustreres med eksemplet fra Markus 4, hvor Jesus beordrer stormen til at lægge sig: “Ti, vær stille!” – og naturen adlyder med det samme. Lytterne får indskærpet, at det talte Guds ord fortsat er fuldt af livskraft, og at Jesus’ stemme, når Han taler, bærer vægt, der kan omforme virkeligheden – både dengang og i vores tid.

Jesus sammenligner sine efterfølgere med får, der genkender hyrdens stemme og derfor instinktivt følger Ham. Det kræver dog øvelse, nærhed og erfaring – for får lytter ikke til fremmede, kun til deres hyrde. Pointen er, at i en verden fyldt med “falske hyrder”, verdens stemmer, egne tanker og djævelens forførelse, må man lære at skelne, hvem der taler. Det kræver både stillhed og et bevidst opgør med alt, der forstyrrer, så Guds rene stemme kan trænge igennem.

Samtidig belyses, hvordan hverdagsdistraktioner – computerspil, sociale medier, fjernsyn, eller endda familie og vaner – kan fylde så meget, at Guds stemme overdøves. Der gives personlige eksempler på, hvordan man kan overse Guds kærlighedsfulde nærvær midt i hverdagens travlhed, én forpasser samvær med Gud, fordi andet fylder mennesker op indvendigt.

Inspireret af beretningen om Elias på Horebs bjerg (1. Kongebog 19) lærer undervisningen om Guds måde at tale på: Gud var ikke i stormen, jordskælvet eller ilden, men i den stille susen. Man må lære at stilne sindet og skabe stille rum, hvor Gud ikke kun kan tale, men hvor man faktisk hører og er rede til at adlyde. Herfra refereres til Salme 46,10: “Stands og forstå, at jeg er Gud; jeg vil blive ophøjet blandt folkene, jeg vil blive ophøjet på jorden.” King James-oversættelsen fremhæver: ”Be still, and know that I am God.”

For at kunne høre og forstå Gud kræves der ikke kun ydre stilhed, men et indre valg om at lade Gud have pladsen, også selv om det betyder justeringer eller opgør med vaner (fjernsyn, film, m.m.). Man kan ikke fylde sig med verden og samtidig forvente gennembrud på at høre Gud. Der opfordres til kontinuerligt at bede om at få syn for, hvad der “står i vejen” for fællesskabet med Gud og gøre op med det, så længslen efter Gud kan få plads til at vokse.

Der tales også om modstand og kompromiser, om hvordan følelsesmæssige bindinger, stolthed eller frygt kan blokere for at høre, hvad Gud siger. Et hjerte indstillet på Guds vilje handler i lydighed, selv når det koster noget, og overgiver også de svære områder. Princippet om at adlyde – også når det føles grænseoverskridende, besværligt, pinligt – markeres med historier fra hverdagen (at give penge, sige sandheden, reagere på indskydelser i køen, osv.).

Bibelske personer som Jonas og Moses, der først modsætter sig Guds kald, men siden bruges mægtigt, fremhæver, at lydigheden (og ofte modvilligheden) fører til forvandling – ikke kun for én selv, men for hele nationer. Ananias’ mod til at opsøge Saulus (senere Paulus) er endnu et eksempel på, hvordan man må gå med Guds målrettede kald selv, når frygten er stor og konsekvenserne ukendte.

Afsluttende gøres det klart, at Ånden og kødet kæmper imod hinanden, (jf. Galaterbrevet 5,16-25), og at Åndens frugt først blomstrer, når kødet underkastes og kompromiser lægges ned. Det giver frihed, glæde og styrke til virkelig både at høre og adlyde Gud – altid med fokus på, at det ikke handler om egne følelser, retfærdiggørelse eller velbehag, men om villighed til at lade Gud bruge én som redskab ind i andres og egne liv.

Søg efter undervisning her...

Generic filters
Relateret undervisning